Primaria
Dispensarul Uman
Scoala cu Clasele I-VIII ,,Luca Arbure"
corp A
Scoala cu Clasele I-VIII ,,Luca Arbure"
corp B
Scoala nr. 2 - pe Clit
Scoala nr.1 Arbore
Banchetul de absolvire
Parinti
Cadre didactice
Patronul si bucatarul localului
Ca in fiecare an, inca o generatie isi ia zborul. Fiecare tanar cu planurile si sperantele sale. Le uram mult noroc si Bunul Dumnezeu sa le lumineze calea!
Scoala....altfel, 2013
26
august 2012
Sădeşti dragoste, culegi bucurii !
Este
cunoscut faptul că se mai aminteşte din când în când de personalul didactic, de
munca lui nobilă. Pe ic-acolo mai sunt sărbătorite cadrele didactice la o zi a
satului, a căminului cultural sau cu alt prilej, în schimb, anual, sunt
sărbătoriţi la serbările de sfârşit de
an şcolar.
În
schimb, la Arbore, în incinta Şcolii
Gimnaziale „Luca Arbure”, a avut loc un eveniment deosebit care, după părea mea
este unul unicat, nemaiîntâlnit undeva până acum. S-ar putea să mă înşele
memoria, dar nu cred. Este vorba de „PREMIEREA
DASCĂLILOR”.
Elevii arboreni obişnuiesc ca, din când în
când, după absolvirea şcolii noastre şi chiar a facultăţii , să-şi mai viziteze
fostele cadre didactice. Ideea s-ar fi născut într-o seară de Crăciun, în faţa
unei plăcinte stropită c-un pahar de vin, în casa profesoarei Ana Ruşti.
Întrebarea lui Ionuţ Maxim, elevul de care este vorba, era cum ar face ei ,
foştii elevi , să-şi cinstească educatoarele, învăţătorii şi profesorii. Şi,
din idee în idee s-a ajunsa la modalitatea menţionată mai sus, Ea a fost
transmisă şi unor colegi din diferite generaţii şi aşa a prins viaţă., fiind
pusă în practică.
Au luat
Legătura cu foşti colegi de-ai lor, aceştia au prieteni din alte promoţii
şi-aşa au pornit la muncă elevi din zece generaţii, 1985- 1995.
Ziua de
26 august 2012 a fost o zi deosebită. În
primul rând dimineaţa s-au sărbătorit cei 100 de ani de la zidirea bisericii cu
hramul „Sfânta Treime” în cadrul unui simpozion de ţinută. După amiază s-a
organizat la şcoala „Luca Arbure” sărbătoarea dascălilor.
Adunarea
actualilor dascăli şi a celor pensionaţi a fost în noua cancelarie a şcolii.
Nimeni nu ştia nimic concret, pentru că organizatorii ţinuseră totul într-un secret perfect. Doar ştirea
care se difuzase pe canalul local de televiziune anunţase lapidar : „Duminică,
26 august 2012, la şcoala din centrul satului se organizează premierea
dascălilor.” Atât. Dar cine o
organizează, cum se va desfăşura…nimic.
Dar n-am fost ţinuţi mult în tensiune. La orele 17,00 fix am fost invitaţi în sala de festivităţi a şcolii. În acordurile cântecului „Gaudeamus igitur” invitaţii au trecut printre două rânduri de elevi ş, care aveau buchete de flori ridicate deasupra capetelor invitaţilor, formând o cupolă multicoloră. Au fost ca nişte furci caudine foarte plăcute.
Sala
ne-a primit frumos ornată, ca de sărbătoare. Pe fiecare masă erau buchete de
flori. În sală era amenajată şi o frumoasă expoziţie de insigne, medalii
pioniereşti din trecut ,precum şi documente ale fostei organizaţii a pionierilor.
Domnul colonel de aviaţie Marcel Iliese,
fost elev al şcolii de pe Clit, ne-a spus că-a vrut prin această expoziţie să
ne reamintească de vremurile în care am muncit cu copiii.
A urmat
strigarea catalogului cadrelor didactice de către Ioana Bujei (Leonte). Să fi
văzut educatoare, învăţători şi profesori cum se ridicau cuminţi şi spuneau
„Prezent!”. Fiecărui cadru didactic i s-a înmânat o diplomă de excelenţă, o
medalie jubiliară , un buchet de flori, iar pe cap i s-a pus o coroniţă din
frunze de stejar împodobită cu flori. Pe carte era scrisă o dedicaţie de
suflet, strict referitoare la modelatorii de suflete şi de atitudini.
Cred
c-aţi fi dat orice vi s-ar fi cerut ca să vedeţi oameni cu buchete de ghiocei la tâmple ce ţanţoşi stăteau cu coroniţa pe
ca, cu medalia pe piept, la care strângeau diplome şi florile ! Se pare că aşa
ceva nu le este dat multora să vadă.
Au fost
şi luări de cuvânt emoţionante, aşa cum se cade
la asemenea eveniment unic din viaţa unui educator. Dascălii erau
copleşiţi de două ori : prima dată că unii se întâlneau după mulţi ani cu
foştii elevi şi colegi, a doua oară pentru că, după cum ni lu-i sa întâmplat
până acum, li se preţuia munca. Au luat cuvântul şi câţiva foşti elevi, premiaţi la diferite olimpiade, concursuri sportive sau
filatelice. Câţiva elevi din actuala generaţie din şcoală au vorbit , cu mare
emoţie şi admiraţie despre colegii lor mai mari, sperând că vor obţine şi ei
asemenea rezultate.
Cu ajutorul videoproiectorului a fost
prezentat un documentar cuprinzând aspecte din activitatea şcolară a generaţiilor
1985- 1995. Efectiv, nu ne-am putut închipui de unde au colectat aceşti elevi
atâtea fotografii. Şi, pentru ca surpriza să fie şi mai mare, organizatorii
ne-au asigurat că pentru întâlnirea următoare mai au la dispoziţie câteva sute
de fotografii.(!?)
Am
reţinut , printre altele:”Evenimentul l-am dorit să fie un model de
recunoştinţă şi apreciere a întregii activităţi a dascălilor noştri, un moment
prin carte să mulţumim pentru contribuţia educatorilor noştri la devenirea
noastră şi, de ce nu, a altor zeci de generaţii”(Mihaela)
În
final, în faţa bucatelor oferite în cadrul unui bufet suedez, foste şi actuale
cadre didactice, alături de elevi, au
depănat amintiri şi-au pus la cale…activităţile viitoare. Datorită
succesului obţinut, s-a propus de către elevi repetarea acestei acţiuni şi-n
anii următori.
Fie că
s-au numit Mihaela, Ioana, Georgiana, Anca, Ionuţ, Liliana sau mai ştiu eu cum,
foştii elevi au organizat şi desfăşurat o acţiune unicat, cum n-a mai organizat
nimeni. Este normal să-i cinstim şi pe ei pentru idei, acţiune şi cheltuielile
făcute.
A consemnat cu emoţie, uimire şi mulţumire,
prof. Gh.Dolinski
F.A.R.A. Romania
CENTRUL DE ZI ''SFANTUL LUCA''
F.A.R.A este o fundaţie de
caritate a cărei activitate este dedicată copiilor abandonaţi sau
dezavantajaţi, adică a copiilor “FARA” :
- O casă sigură;
- O familie iubitoare
- Educaţie
- Credinţă
- Speranţă intr-un viitor.
Fundaţia FARA România a fost înfiinţata în 1993, cu sediul în Suceava, iar din 1997 are şi o filiala în Bucureşti.
Încă de la început, activitatea
fundaţiei s-a desfăşurat în parteneriat cu Direcţiile pentru Protecţia
Copilului din România. FARA oferă îngrijire şi educaţie unui număr de
peste 150 de copii din :
· Suceava,
în Casa Sf. Nicolae, centru rezidenţial pentru 17 copii şi Casa
Nazaret, de asemenea centru rezidenţial pentru 4 tineri, băieţi;
· Popeşti
Leordeni, judetul Ilfov, în Casa Sf. Gabriel, centru rezidenţial pentru
16 copii şi în grădiniţa cu orar normal Sf. Gabriel, cu o capacitate de
20 de locuri;
· Suceava
şi Bucureşti, în plasament în reţeaua de asistenţi maternali
profesionişti, ambele programe având în îngrijire un număr de 40 de
copii.
· Arbore,
judeţul Suceava, Centru de zi SFANTUL LUCA, program adresat cu
precădere copiilor rromi si celor cu situatie materiala sau familială
precară, cu o capacitate de 40 de locuri, care funcţionează în două
schimburi, în funcţie de programul de şcoală al copiilor.
· Bucureşti,
sector 3, Centrul de învăţare specializată pentru copii cu dizabilităţi
SAMUEL, cu o capacitate de 12 locuri şi Programul de stimulare timpurie
în familie a copiilor cu dizabilităţi, în care sunt cuprinşi 12 copii,
vizitaţi de două ori pe săptămână.
· Bucuresti, Programul
de stimulare a copiilor cu dizabilităţi în familia naturală, desfăşurat
pe teritoriul sectorului 3, adresat copiilor cu dizabilităţi cu vârste
cuprinse între 2 şi 4 ani. Acest program pregăteşte copiii în vederea accederii la o grădiniţă, inclusiv la Centrul Samuel.
· In pregatire, Centru
special pentru tineri cu dizabilităţi, în Popeşti Leordeni, derulat în
parteneriat cu Consiliul Local Popeşti Leordeni şi cu Direcţia de
Asistenţă Socială Ilfov. Centrul va oferi rezidenţă un număr de 8
tineri, băieţi şi fete, preluaţi din Centru Tâncăbeşti, jud. Ilfov,
cărora li se vor alătura alţi 10 tineri rezidenţi în Popeşti Leordeni.
Obiectivul principal al acestui program este recuperarea tinerilor cu
handicap prin socializare şi ergoterapie.
Echipele de
profesionişti din FARA se perfecţionează continuu, în încercarea de a
găsi noi căi pentru echilibrarea emoţională a copiilor abuzaţi, a
copiilor cu nevoi speciale. Din cauza neglijentei şi a sărăciei suferite
de mulţi dintre ei îngrijirile medicale şi asigurarea unei alimentaţii
adecvate formează parte integrantă a reabilitării copiilor. Casele
noastre şi programul de asistenţă maternală constituie un model pentru
grija faţă de copil.
Din dorinţa de a
asigura pe termen lung viitorul copiilor aflaţi în grija noastră ne-a
preocupat ce se va întâmpla cu copiii – tinerii care vor părăsi
instituţiile FARA. Scopul este să sensibilizăm comunităţile locale, ca,
lucrând în parteneriat, să putem asigura tinerilor dezavantajaţi locuri
de muncă.
Familia FARA
creşte continuu şi câţiva dintre copiii aflaţi în grija noastră sunt
deja adolescenţi. Cu aceşti tineri în gând s-a conturat proiectul
înfiinţării unei ferme organice, proiect care a devenit realitate.
Ferma organică
este axată atât pe agricultura/horticultura cât şi pe creşterea
animalelor şi va produce în mod organic fructe, vegetale, carne si
brânză. Ferma aprovizionează deja cu hrană organică copiii FARA. În
cadrul aceluiaşi proiect funcţionează şi o pensiune care poate oferi
cazare şi masă tradiţional-bucovineană unui număr de 12 persoane. O
echipa de specialişti din România si Anglia supraveghează funcţionarea
fermei, prima de acest fel din România.
Ferma OAT este
situata în nordul României, lângă Fălticeni ; tot acolo funcţionează un
centru pentru instruirea tinerilor în meserii legate de agricultură -
horticultoră, tâmplărie, mecanică.
CENTRUL DE ZI „ SFÂNTUL LUCA” ARBORE
Centrul de zi ,, Sfântul Luca”
este o extensie a programului ,, Educație pentru toți” şi are ca ţintă
asistarea copiilor proveniţi din familii foarte sărace din localitatea
Arbore, judeţul Suceava.
F.A.R.A, în colaborare cu
Consiliul Local Arbore, Primăria comunei Arbore, Şcoala cu clasele
I-VIII ,,Luca Arbure’’- Arbore, Parohia ,,Sfânta Treime ”- Arbore a
început din februarie 2005 implementarea unui proiect de sprijinire a
copiilor şi a familiilor defavorizate, cu focalizare în special ( dar nu
exclusiv ) asupra comunităţii rrome din localitate.
În acest scop, la cererea
F.A.R.A, s-a încheiat între Primăria comunei Arbore şi fundaţie un
contract de comodat pe o durata de zece ani prin care Primăria a acordat
cu titlul gratuit un spaţiu de 92 m2
în podul clădirii şcolii. Acest spaţiu a fost amenajat doar în câteva
luni cu suportul financiar al fundaţiei astfel încât din iunie 2005
centrul şi-a început activitatea având la dispoziţie o sală de
activităţi şi o minibucătărie. Personalul angajat în derularea
activităţilor centrului sunt coordonatorul proiectului şi două
învăţătoare. Dotările centrului au fost suportate financiar de fundaţie,
la fel si cele legate de întreţinerea spaţiului, mai puţin cele legate
de consumul de apa, energie electrica si agent termic, care revin
comunităţii locale.
Grupul ţintă – 40 de copii
- copii proveniţi din familii aflate în dificultate psiho-socio-economica;
- copii aflaţi în situaţii şcolare limită, cu risc de abandon şcolar;
- copii lipsiţi de posibilităţi de supraveghere şi suport din partea familiilor;
Obiectivele proiectului
- asigurarea unui cadru supravegheat într-un spaţiu corespunzător (centru de zi ) copiilor defavorizaţi pentru desfăşurarea în bune condiţii a procesului de învăţare şi pregătire a lecţiilor;
- formarea la copii a deprinderilor necesare de igiena personala, socializare, autonomie personala, integrare sociala sub directa îndrumare a cadrelor didactice implicate in proiect;
- prevenirea abandonului şcolar;
- orientarea copiilor proveniţi din medii defavorizate către cunoaşterea si respectul valorilor autentice ( credinţă, dragoste, munca, cinste şi omenie ) care sporesc respectul faţă de sine şi faţă de comunitatea în care trăiesc;
- dezvoltarea unei motivaţii puternice pentru continuarea studiilor pentru copiii comunităţii şi creşterea respectului faţă de educaţie şi învăţătură;
- sensibilizarea şi implicarea comunităţii în sprijinirea copiilor afectaţi de sărăcie şi de lipsa educaţiei în familie.
Servicii specifice oferite
- servicii de îngrijire şi educaţie;
- pregătirea zilnică a temelor date cu sprijinul personalului calificat;
- consiliere psihopedagogică pentru copiii cu dificultăti de învăţare;
- realizarea de activităţi recreative, extraşcolare – de club, mai ales in vacanţele şcolare;
- consiliere şi educaţie pe teme de igienă personală;
- socializare şi incluziune şcolară şi socială;
- eliminarea sentimentului de inferioritate şi creşterea stimei de sine;
- asigurarea zilnica a unui supliment nutritiv;
- acordarea de ajutor material constând în alimente, încălţăminte, îmbrăcăminte, rechizite şcolare pentru familiile în nevoie;
- implementarea unei strategii adecvate în funcţie de nevoile individuale
- formarea
de deprinderi şi abilităţi, prin crearea unor cercuri de iniţiere şi
utilizare a computerului, desen-pictură, tapiserie - împletituri;
- dezvoltarea
capacităţilor interpretative vocale si instrumentale, astfel încât
copiii să poată înţelege, recepta si transmite mesajul muzical;
- evaluarea periodică a situaţiei sociale a familiei de provenienţă;
- consilierea părinţilor cu privire la drepturile părinţilor şi ale copiilor;
- elaborarea
şi actualizarea anchetelor sociale pentru fiecare copil, incluzând
informaţii despre familie, şcoală, starea de sănătate si evaluare a
nevoilor.
Serviciile
oferite de Centrul de zi sunt complementare demersurilor si eforturilor
propriei familii, aşa cum decurg din obligaţiile si responsabilităţile
părinteşti, precum şi serviciilor oferite de unităţile de învăţământ şi
de alţi furnizori de servicii, corespunzător nevoilor individuale ale
copilului în contextul său socio-familial.
PROGRAMUL CENTRULUI DE ZI
Luni –vineri orele 11 – 15
Vacantele școlare orele 9 - 13
PERSONALUL
Preot Prof . Bereholschi Cătălin – responsabil proiect
Înv. Ursan Liliana – educator
Înv. Ciobâcă Iulia - educator
Rîpă Liliana - îngrijitor
Activităţi extraşcolare mai deosebite derulate în cadrul centrului de zi:
An şcolar 2005 -2006
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului;
- Să ne pregătim de Paşte - responsabili angajaţii centrului;
- Cerc engleză – franceză coordonat de prof. Achim Cristina (voluntar)
- Cerc pictură icoană pe sticlă – coordonat de Simionescu Maria (voluntar)
An şcolar 2006- 2007
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului;
- Să ne pregătim de Paşte - responsabili angajaţii centrului;
- Cerc
pictură murală (decorarea cu picturi a pereţilor sălii de activităţi a
centrului) – coordonat de Pătrăucean Corina (voluntar);
- Cerc împletituri sfoară şi decoraţiuni - coordonator Toderaş Gabriela;
- Expoziţie cu produsele realizate pe parcursul activităţilor desfăşurate;
- Taraf – coordonat de Rîpă Ioan (voluntar).
An şcolar 2007- 2008
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului;
- Să ne pregatim de Paşte - responsabili angajaţii centrului;
- Cerc pictură murală (decorarea cu picturi a pereţilor bucătăriei) – coordonat de Simionescu Cristina;
- Cerc împletituri sfoară şi decoratiuni - coordonator Toderaş Gabriela;
- Taraf – coordonat de Rîpă Ioan (voluntar);
- Carnaval - responsabili angajaţii centrului;
- Expoziţie cu produsele realizate pe parcursul activităţilor desfăşurate;
- Să sărbătorim împreună ziua de naştere – responsabili angajaţii centrului;
- Excursie – Mănăstirile – perlele Bucovinei - responsabili angajaţii centrului.
An şcolar 2008-2009
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului;
- Să ne pregatim de Paşte - responsabili angajaţii centrului;
- Taraf – coordonat de Rîpă Ioan (voluntar);
- Să sărbătorim împreună ziua de naştere – responsabili angajaţii centrului
- Taraf – coordonat de Rîpă Ioan (voluntar);
- În vacanţele şcolare – activităţi de club şcolar
An şcolar 2009-2010
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului
- Taraf – coordonat de Rîpă Ioan si Rîpă Vasile (voluntari);
- În vacanţele şcolare – activităţi de club şcolar ;
- Excursie – Să cunoastem judetul Neamt - responsabili angajatii centrului.
An scolar 2010 – 2011
- Colinde şi cadouri de Crăciun - responsabili angajaţii centrului
- Concurs de Pasti –,,Cruce si Înviere”;
- Concursuri cu premii: de desen, poezie, abilităti practice;
- Excursie în Judetul Iasi;
- Vizionare filme pentru copii la clubul de vacantă;
- Mini-concert prezentat de copiii care studiază pianul, vioara si trompeta.
Responsabil proiect
Preot Prof. Catalin Bereholschi
Caminul Cultural ,,Luca Arbure"
RCA asigurari
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu